Näring

Vet du att vi har fler bakterier i tarmen än vi har celler i kroppen?

Bakterierna i tarmen påverkar din kropp mer än du tror och det finns ett samband mellan magen och hjärnan. Häftigt eller hur? 

Det finns mycket du kan göra för din mage och därmed påverka ditt hälsotillstånd för hela kroppen.. 

Vill du ta kontrollen över din hälsa är det i magen du ska börja! Enkelt? Nja, inte alltid och för alla, men det går!

Maten vi äter påverkar hur vi mår mer än vi någonsin kan ana. Vill du ha kontrollen bör du "mata" dina goda tarmbakterier med det dom vill ha! Det kan vara svårt att veta vad tarmen mår bra av, men fortsätt läsa så kommer det mer om det längre ner.


Obalans i bakterierna i vår mage ligger bakom många kroniska inflammationer i kroppen vilken i sin tur ligger bakom många sjukdomar. 

Helt galet häftigt, då jag då fattar att vi faktiskt kan påverka vårt mående genom det vi stoppar i oss. 

En vanlig inflammation är kroppens naturliga sätt att försvara sig mot bakterier och gifter så sådana är bra. Men en kronisk inflammation är direkt skadlig för kroppen. Det är svårt att se tecknen förrän den utvecklats till en sjukdom!

Exempel på sådana sjukdomar har visat sig vara:

  • Alzhemiers
  • Diabetes typ 2
  • Cancer

Detta är ju skrämmande tycker jag, skrämmande för att väldigt många inte alls vet om detta. Skrämmande för att vi äter så mkt idag som påverkar vår tarmflora. Men inte bara det vi stressar som aldrig förr och även det påverkar vår mage o tarm.

En viktig förutsättning för att hålla sig frisk är alltså en fungerande tarmflora. En flora i balans gör att tarmen mår bra, mår tarmen bra mår vi bra. Tarmfloran är alltså de bakterier och organismer som finns i tarmen.

ALLA har dessa, ung som gammal. Så tänk om vi kan påverka detta i tid, redan som ung. Kanske kan vi då slippa sjukdomar.

Det finns onda och goda bakterier i tarmfloran och vi bör ha 1 ond bakterie per 1.000.000 goda. Med de matvanor vi har idag är vi inte ens i närheten av det. Jag vet faktiskt inga siffror på just det men jag vet att det ser galet ut.


Lite tips från mig till dig på vad som är bra för tarmfloran

  • mer råa grönsaker
  • att utesluta processat socker - kanske viktigast av allt
  • att utesluta tillsatser
  • minska köttet, särskilt det röda köttet.
  • nötter och bär i lagom mängd
  • ät mer fibrer
  • se till att du får i dig pro och prebotika
  • och omega 3

Ursprungsbefolkningar som knappt kommit i kontakt med vårt västerländska sätt att leva har kvar sin "braiga" tarmflora och får knappt några inflammatoriska sjukdomar!

Tänk så galet att vi som verkligen har tillgång till bra saker, väljer ändå det som inte är bra för oss. Vi väljer det som inflammerar vår viktiga tarm. 

De onda bakterierna älskar socker! Och vi människor älskar socker, vi har även lätt att överdosera socker och bli beroende av det vita guldet.

Dom onda bakterierna blir fler ju mer socker vi äter. Så kom ihåg att socker är inte bara skadligt för kroppen och vikten, som många pratar om utan det sabbar totalt vår viktiga tarm.

Enligt WHO bör högst 5% av vårt energiintag komma från socker. Som det ser ut idag får vi i oss mkt mera, kika bara på maten du köper.

Nästan i allt är det tillsatt socker. Kryddor, fryst mat, yoghurt m.m. är sprängfyllda med socker. Socker som pekas ut som den största boven mot vår hälsa, finns tyvärr i nästan allt. Så ett tips börja kika på maten ni köper hem så ska ni se. 

Kvinnor bör äta motsvarande högst 6 sockerbitar om dagen och män 8.75 st. I Sverige äter kvinnor idag ca 30 st och män 35... Galna siffror som gör mig mörkrädd. Äter jag verkligen 6 sockerbitar om dagen?

Det här kan verka krångligt men det är viktigt om man vill hålla sig frisk. Och det är faktiskt väldigt intressant om man börjar kika på maten vi köper hem, för mig har det blivit en liten sport.

Jag blev medveten om detta för ungefär 7 år sedan och fortfarande blir jag så förundrad. 


Tips för tarmfloran

(ur boken Food Pharmacy)

  1. Ta bort läsk och alla sötade drycker - flytande socker är allra värsta sorten!
  2. Plocka bort vitt socker när du bakar - det finns alternativ!
  3. Rensa skafferiet - släng eller ge bort: ris, pasta, bröd och vetemjöl
  4. Handla istället guinoa, durra, mungbönsnudlar, frön, nötter, bovete osv
  5. Låt rotfrukterna kallna efter tillagning. Låter kanske trist men testa - äter du dem till i övrigt varm mat så märker du det knappt.
  6. En måltid behöver inte alltid bestå av spannmål! En fiskbit och en stor sallad är minst lika fräscht. Eller en matig soppa, eller en gryta....
  7. Om du absolut inte vill skippa brödet - baka ditt eget!

Jag försöker så gott det går att äta bra mat för min mage och hälsa. Varje dag tänker jag till, ibland fuskar jag rejält.

Men då gör jag det medvetet och utan dåligt samvete.

Till hjälp så har jag mitt kosttillskott som innehåller bland annat fibrer, probiotika och prebiotika, det hjälper väldigt bra och många inklusive jag har fått mycket bättre fungerande mage med detta MEN att äta så bra som möjligt är fortfarande vad vi ska sträva efter. Tyvärr räcker det inte alltid…

Läs mer här och boka ditt samtal med mig för att få rådgivning kring din hälsa.

Källa: Bitvis Food Pharmacy av Lina Nertby Aurell och Mia Clase och bitvis egen kunskap.

Spara detta!